Pro-life Kristen

Menighetens ansvar for de aller minste

"Dine øyne så meg da jeg var et foster. Alle dager er skrevet opp i din bok, de fikk form før én av dem var kommet." Sal 139,13-18


Det bibelske menneskesynet sier at mennesket er skapt i Guds bilde med et hellig menneskeverd.  


De fleste menigheter er tause om abort, kirkegjengerne er splittet i synet på avlivning av barnet i magen, i benkeradene sitter erfaringen og skammen, og det finnes ingen hjelpetiltak for gravide.


Pro-Life Kristen er en økumenisk arbeidsgruppe og foredragsteam som vil skape trygge pro-life-menigheter med trosbevisst og forskningsbasert undervisning.  

FAKTA

Menighetene er tause om abort

I de fleste menigheter er abort blitt et taust tema.

Menighetene har ingen omsorgstilbud for gravide

Ingen menigheter har hjelpetiltak for gravide.

Kristne er splittet i synet på abort

Gruppen som definerer seg som kristne, er de senere årene blitt splittet i synet på abort og abortlovgivning.

En ny undersøkelse fra 2019 blant aktive kirkegjengere i 700 menigheter i Den norske kirke, frikirker og luthersk lavkirkelighet, viste at:

Dagens abortlov som gir kvinnen rett til abort til uke 12, støttes ikke av 65%, men støttes av 32% og 21% er usikre. Det betyr at hver tredje aktive kristen er FOR abort, og at bare halvparten av kristenfolket sier konsekvent nei til abort.

Kirkesamfunn: DNK er klart mest positiv til dagens abortlov, mens pinsebevegelsen og Misjonssambandet er tydeligs imot.

Bosted: Mest positive til abort er Nord-Norge og Østlandet.

Alder: Mest positive til abort er de under 18 år, og overraskende nok de eldre med stigende ja-kurve fra 40 år og oppover.

Kjønn: Kvinnene er mer positive til abort enn menn.

Kristne deltar ikke i den etiske samfunnsdebatten

I den vestlige og norske debatten om abort og bioetikk, har kristen etikk svært liten innflytelse på det politiske og lovgivende nivå.

Abortsaken er særlig relevant for kristne

Hellig motivasjon: Kristne har Bibelen som høyeste autoritet i livet, og erkjenner etiske verdier som et uttrykk for Guds vilje og plan med menneskeheten, og pålegges å dele dette med sin neste. 

Idealet om nestekjærlighet: Konsekvensen av Guds kjærlighet til mennesket, frukten av den kristnes liv, og deling av menighetens varme, er omsorg for den gravide og hennes ufødte barn. 

Verdifullt bidrag: Kristendommen istandsetter kristne særlig godt til å engasjere seg i mennesker og samfunn. Deres bidrag kan være særlig verdifullt basert på idealet om nestekjærlighet, kravet om samsvar mellom liv og lære, den intellektuelle dyden klokskap, og de moralske dydene medlidenhet og trofasthet, som former deres karakter, gir dømmekraft og gjør dem i stand til å tenke rett.

Kristne verdier er i tråd med den vestlige, kristne sivilisasjonen: Alle de europeiske grunnlover forsvarer kristne og humanistiske grunnverdier.

Norge er et kristent land: Stortingets revisjon av Den norske Grunnloven i 2012 stadfestet at; «Verdigrunnlaget forblir vår kristne og humanistiske arv". Flaggparagrafens symbolske, sakrale og religiøse dimensjon uttrykker det overordnede verdisett som vaier over fellesskapet og skal gjenspeiles i resten av lovverket.

Demokratisk krav om å bidra: I et pluralistisk samfunn med mange ulike menneskesyn, hvor lovene vedtas demokratisk av dem som samler mest støtte, er det et taust krav til alle om å påvirke med de verdiene man mener er gode for et samfunn.

Abortsaken i kristen historie 

Kronikk: "Et kristent perspektiv på abort", av Morten Magelssen, lege og førsteamanuensis ved Senter for medisinsk etikk, UiO. 

TEOLOGI

Det bibelske menneskesynet sier at mennesket er skapt i Guds bilde, og skjenket et hellig menneskeverd som er ukrenkelig, ugraderbart, umistelig, konstant, absolutt og likt for alle mennesker fra befruktning av, uansett utviklingsstadium og empiriske egenskaper som rase, farge, kjønn, språk, religion, eiendom, fødsel, ressurser, funksjonsevne, nasjonal eller sosial opprinnelse, økonomisk og sosial status, politikk eller annen ulikhet. (Professor António Barbosa da Silva)

Vårt teologiske fundamentet

Det bibelske menneskesynet sier at mennesket er skapt i Guds bilde, og skjenket et hellig menneskeverd som er ukrenkelig, ugraderbart, umistelig, konstant, absolutt og likt for alle mennesker fra befruktning av, uansett utviklingsstadium og empiriske egenskaper som rase, farge, kjønn, språk, religion, eiendom, fødsel, ressurser, funksjonsevne, nasjonal eller sosial opprinnelse, økonomisk og sosial status, politikk eller annen ulikhet. (Professor António Barbosa da Silva)

Gud er vår sammenheng 
Hvert eneste mennesket står i en større sammenheng overfor Gud og hans plan. Menneskets opprinnelse er hos Gud, alle dets dager er talte og målet er en gjenforening med Gud i evigheten. 

Gud har påtenkt alle mennesker
når den sier at Skaperen kjente det før hans hender skapte det og vevde det i mors liv, kalte det og ga det en hensikt og plan.

Gud er alle tings målestokk
Gud er alle tings målestokk, og Hans autoritet foreskriver hva som er etisk urett, og setter grenser for hva menneske kan gjøre med menneske. I kristen etikk står mennesket i alle sine gjerninger i ytterste ansvar overfor en myndighet utenfor og større enn menneskets, nemlig Guds allmakt, kjærlighet og allvitenhet.

Gud bestemmer over liv og død
Mennesket får ikke erstatte Gud i forvaltningen av liv og død, og det femte bud forbyr å ta liv.

Guds hellige menneskeverd
Mennesket er skapt i Guds bilde, lite ringere enn Gud, kronet med ære og herlighet, og evigheten nedfelt i hjertet. Det er primært Gud som er uendelig verdifull, og har lagt ned i mennesket en åndelig, guddommelig dimensjon som overfører den spesielle og ukrenkelige verdighet, som utløser og begrunner en objektiv, gudgitt moral.

Gud vil liv og fruktbarhet
Livet er en gave, og barnet en kjærlighetsfrukt fra en mann og en kvinne som elsker med hverandre. På første side i Bibelen velsignet Gud Adam og Eva, og befalte dem å være fruktbare og bli mange, fylle jorden og legge den under seg.

Gud verner fosteret
Bibelen nevner ikke abort eksplisitt, men overbringer det ufødte liv full verdi. Barnet har en iboende moralsk verdi fra befruktningen som ingen kan forandre på. Et foster er et ufødt barn med samme verdi som et født barn. Det er prinsippielt moralsk galt å ta livet av et ufødt barn. Dette gir det største vernet for de aller minste.

Foredragene vil vise til dette teologiske grunnlaget - og minne om det gudgitte forvalteransvaret for familien, vekke kjærligheten til det ufødte liv, og minne om at abort er brudd på Guds evige lovs forbud mot å drepe uskyldige.

Menighetens ansvar
Kristne erkjenner etiske verdier som et uttrykk for Guds vilje og plan med verden og mennesker. Menighetens ansvar og oppgave er å forkynne dette til kristne og samfunnet, og hjelpe gravide.

Gudsbudene beskytter morsrollen
Skaperen har lagt ned en avbildning av seg selv i livbærerens dyp, og utvalgt kvinnen som den ypperste kjærlighetsskapning med morsinstinkt og livsansvar. Gudsbudet er gitt for å beskytte mor fra et naturstridig brudd med barnet, fordi abort er en livsforvandlende erfaring, med fysiske og psykiske ettervirkninger, og en bevisst eller ubevisst sorg.

Ansvar og skyld: 
Mange deler ansvaret for at en abort er blitt gjennomført. Moren tar beslutningen, men kanskje opplevde hun abortpress fra barnefar eller familien, menigheten sa seg enig og pastoren unnlot å forkynne om temaet. Noen trenger å erfare Guds uendelige nåde, gjennom syndsbekjennelse og tilgivelse. Menighetens sjelesørgere vil få praktiske råd om hvordan sårene kan behandles, så mennesker kan bli fri til å gå videre.

Skriftsteder om barnet i mors mage

"Dine øyne så meg da jeg var et foster. Alle dager er skrevet opp i din bok, de fikk form før én av dem var kommet." Sal 139,13-18

"Alt dere gjorde mot en av disse mine minste, det gjorde dere mot meg." Matteus 25,40

Du har skapt mine nyrer, du formet meg i mors liv. 14 Jeg priser deg fordi jeg er virket på forferdelig underfullt vis. Underfulle er dine gjerninger, det vet min sjel så vel. 15 Mine ben var ikke skjult for deg da jeg ble virket i lønndom, da jeg ble formet så kunstferdig i jordens dyp*. 16 Da jeg bare var et foster, så dine øyne meg. I din bok ble de alle oppskrevet, de dagene som ble fastsatt da ikke én av dem var kommet. 17 Hvor dyrebare dine tanker er for meg, Gud! Hvor veldig er summen av dem! Salme 139: 13 - 17

Se, barn er en gave fra Herren, livsfrukt er en lønn. Som piler i en veldig krigers hånd er sønner en får i sin ungdom. Lykkelig er den mann som har sitt kogger fullt av dem! De blir ikke til skamme når de taler med fiender i porten. Salmene 127: 3-4

Og det skjedde at da Elisabet hørte Marias hilsen, da sprang barnet i hennes liv. Elisabet ble fylt med Den Hellige Ånd. Hun ropte med høy røst og sa: Velsignet er du blant kvinner, og velsignet er frukten av ditt morsliv! Hvordan kan dette hende meg at min Herres mor kommer til meg? For se, da lyden av din hilsen nådde mitt øre, sprang barnet i mitt liv av fryd! Lukas 1: 41-44

Men Hanna ga han et dobbelt stykke. For han elsket Hanna, enda Herren hadde lukket hennes morsliv. 1 Samuel 1:5

(Etter at Hanna fikk bønnesvar): Hun, føder sju barn, mens den som er rik på sønner, visner bort. 1 Samuel 2:5

La det gå med den mannen som med de byene Herren ødela uten skånsel. La ham høre skrik om morgenen og krigsrop ved middagstid, fordi han ikke drepte meg i mors liv, så min mor ble min grav, og hennes liv fruktsommelig til evig tid. Jeremia 20: 16-17

Herrens ord kom til meg, og det lød så: Før jeg dannet deg i mors liv, kjente jeg deg, og før du kom ut av mors skjød, helliget jeg deg. Jeg satte deg til en profet for folkene. Jeremia 1: 4-19

Ja, du er den som dro meg fram av mors liv, som lot meg hvile trygt ved min mors bryst. På deg ble jeg kastet fra mors liv, fra mors skjød har du vært min Gud. Salmene 22: 10-11

Like lite som du vet hva vei vinden farer, eller hvordan benene blir dannet i mors liv, like lite vet du hva Gud vil gjøre, han som gjør det alt sammen. Forkynneren 11.5

Hva skal jeg da gjøre når Gud står opp imot meg, og hva skal jeg svare ham når han gransker saken? Har ikke han som skapte meg i mors liv, skapt også dem? Har ikke en og den samme dannet oss i mors liv? Job 31: 14-15

Så sier Herren, som skapte deg og dannet deg fra mors liv, som hjelper deg: Frykt ikke, min tjener Jakob, Jesurun, som jeg har utvalgt! Jesaja 44: 2

Så sier Herren, din gjenløser, han som dannet deg fra mors liv: Jeg er Herren, som gjør alle ting. Jeg utspente himmelen alene, og bredte ut jorden uten hjelp fra noen. Jesaja 44:2

Skulle jeg åpne morslivet og ikke la barnet bli født? sier Herren. Eller skulle jeg som lar barnet bli født, lukke morslivet igjen? sier din Gud. Jesaja 66:9

Dine hender har skapt meg og gjort meg. Gi meg forstand for at jeg må lære dine bud! Salmene 119:73

PRO-LIFE KRISTEN - TEMAGRUPPE

Pro-Life Kristennorge holder temakvelder i menigheter med foredrag om abort og menneskesyn.


Målet er å vekke kjærligheten til det ufødte liv blant kristne, skape holdningsendring og bevisste pro-life menigheter - med kunnskapsrike kristne som gir omsorg til den gravide kvinne, forsvarer det ufødte barn, kan begrunne sitt standpunkt, og tør engasjere seg i abortkampen.


Foredragsteamet er tverrkirkelig.


Undervisningen er trosfundert og forskningsbasert, og viser at det kristne perspektivet på abort bekreftes av forskningen.

Pro-Life Kristen retter seg mot katolske, ortodokse, og protestantiske evangelikale og lutherske trossamfunn. 


Vi tilbyr fellesskap, forbønn og samtaletilbud for kristne kvinner og menn med aborterfaring. 

Teamet skal også  argumentere mot abort i kristenmediene med utgangspunkt i kristen tro.

Pro-Life Kristen er en temagruppe i Pro-Life Norge - en frivillig, selvstendig organisasjon uavhengig av politiske partier og trossamfunn.

Engasjer deg

Menighetens ansvar for de aller

minste

PERSONLIGE HISTORIER

Her legger vi ut personlige historier.


Har du en historie du ønsker å dele?

KONTAKT OSS!

Vi svarer så snart vi får anledning. 

Pro-Life Kristen

Jan Christian Helsvig

Pro-Life Norge

Lill May Vestly

Følg oss

Send en henvendelse

Pro-Life Norge

Navn Obligatorisk felt!
Е-post Obligatorisk felt!
Telefon Obligatorisk felt!
Melding Obligatorisk felt!

Vi sender aldri spam

Vis detaljer
- +
Utsolgt